Thursday, October 20, 2011

blog medium

when i 1st blog, saya mmg dah tanamkan nekad, to wrote and write in english
walau kadang-kadang my english was so broken, but i love english so much
tahun pertama mengajar di sini, i've been asked to teach english..tho the students is only form 1, tapi kalau esok dah ada class, 2 malam sebelum, saya dah mula study
i tried to converse in fully english with the students..saya juga tak malu sambil cakap, tetiba terlupa 1 term, then i bukak the dictionary in front of the student..hey, learning process is a lifetime process..mmg tak malu..

plus, masa kerja di celcom pun, our main languange is english..we spoke english with the clients (i've entertained celcom corporate customer), we converse in english with the upper level, and we do the reports progress in english, and we even chatting in english semaksimum mungkin waktu kat office..

bila dah ada blog sendiri, saya juga macam org lain..suke blogwalking to others blog..but honestly, i prefer to read a blog which uses english as a medium, rather than blog yang ditulis in bm..no prejudice pls..bukan tak suka bm, tapi kadang2 rasa mcm bahasa yang digunakan terlalu melampau..do u get wut i mean?bahasa sms budak2 sekolah..terlalu banyak yang digubah, digodek..sampai nak memahamkan sesuatu ayat tu, berkerut2 dahi saya yang mmg dah sedia berkerut ni..aiya

kat bawah ni ada saya selitkan, sedikit contoh-contoh :

dy = dia
jew = je
aq = aku
dry = ni bukan "kering", tapi *diri*
pown = pon

ada banyak lagi..semalam pun saya marah sorang student, buat kerja kursus untuk PMR, tapi motor di eja sebagai "motoww"..

pernah x tengok mat saleh ringkaskan bahasa mereka?xpernah kan..kesian la sikit kat kerajaan..penat buat kempen memartabatkan bahasa melayu..kalau kat putrajaya tu, sebanyak2 banner kat tiang lampu, digantung banner bertulis "Bahasa Jiwa Bangsa"

tahun kedua mengajar di sini, i've terminate from teaching english..(bukan sbb tak layak..but the english optionist dah datang, so tak kan yg option english nak ngajar bm pulak kan..i then surrender..)..bila tak mengajar english, my grammar become worst to worst..my vocabulary became limited days by days..there will be definately no other way to improve,than practise..

berbalik kepada tajuk asal entry kali ini, i hope u dont mind, seeing me using bm and english in one paragraph, or in one sentences..

when there is a will, there is a way

salam

=)

2 comments:

  1. budak alaf baru memang suka ubah words macam tu sis..saye pun pening nak faham..power english kak malin, patut la cikgu english rupanya.. =D

    ReplyDelete
  2. malin mmg hebat.. ^_^ macam org nye gak..

    ReplyDelete